با این حال، ادامه این سنت کشتیسازی آسان نبوده است، بهویژه که تحریم اقتصادی بینالمللی ایران هزینههای چوب و موتور را تقریباً سه برابر کرد. مالک کشتیسازی، علی پوزان، یک ایرانی حدودا چهل ساله ساکن گوران، امیدوار است پس از لغو تحریمهای اقتصادی و تجاری در ابتدای سال جاری، روزهای بهتری داشته باشد.
چالش دیگر کاهش شدید تعداد افراد دارای دانش ساخت و نگهداری لنج بوده است. در حال حاضر 10 نجار پاکستانی از اسلام آباد در پنجاب برای پوزان کار می کنند. آنها هر کدام برای یک دوره چهار ساله می آیند و سالانه حدود 1000 یورو درآمد دارند. با اقامت در کارگاه حیاط نزدیک قبرستانی پشت مسجد، در اتاقی مشترک زندگی میکنند که داراییهای اندک خود و چند پتو روی زمین است.
قیمت یک لنج جدید بسته به اندازه آن بین 300000 تا 500000 یورو خواهد بود. ساخت هر کدام دو سال طول می کشد، دقت و جزئیات کاردستی همین است. انواع مختلفی از چوب برای اجزای مختلف مورد نیاز است - به عنوان مثال چوب ساج گرمسیری برای بدنه آن از برمه، هند و آفریقا وارد می شود زیرا قشم جزیره ای بیابانی است که در آن هیچ درختی رشد نمی کند.
ناظر کشتیسازی پیرمردی از گوران است که به نظر میرسد میداند در هرج و مرج اطراف قایقها هر نوع چوبی را از کجا پیدا کند. همچنین با استاد نجار غفور احمد آشنا میشویم که در حال حاضر قادر به کار نیست زیرا چشم راستش به ترکش چوب آلوده شده است. هیچ گونه بیمه درمانی یا درآمدی برای کارگران در اینجا وجود ندارد و هیچ اتحادیه یا تعاونی برای دفاع از منافع یا حمایت از آنها وجود ندارد.
چرا باید در شمال ویلای اجاره ای لب ساحل بگیریم
با این حال، ادامه این سنت کشتیسازی آسان نبوده است، بهویژه که تحریم اقتصادی بینالمللی ایران هزینههای چوب و موتور را تقریباً سه برابر کرد. مالک کشتیسازی، علی پوزان، یک ایرانی حدودا چهل ساله ساکن گوران، امیدوار است پس از لغو تحریمهای اقتصادی و تجاری در ابتدای سال جاری، روزهای بهتری داشته باشد.
چالش دیگر کاهش شدید تعداد افراد دارای دانش ساخت و نگهداری لنج بوده است. در حال حاضر 10 نجار پاکستانی از اسلام آباد در پنجاب برای پوزان کار می کنند. آنها هر کدام برای یک دوره چهار ساله می آیند و سالانه حدود 1000 یورو درآمد دارند. با اقامت در کارگاه حیاط نزدیک قبرستانی پشت مسجد، در اتاقی مشترک زندگی میکنند که داراییهای اندک خود و چند پتو روی زمین است.
قیمت یک لنج جدید بسته به اندازه آن بین 300000 تا 500000 یورو خواهد بود. ساخت هر کدام دو سال طول می کشد، دقت و جزئیات کاردستی همین است. انواع مختلفی از چوب برای اجزای مختلف مورد نیاز است - به عنوان مثال چوب ساج گرمسیری برای بدنه آن از برمه، هند و آفریقا وارد می شود زیرا قشم جزیره ای بیابانی است که در آن هیچ درختی رشد نمی کند.
ناظر کشتیسازی پیرمردی از گوران است که به نظر میرسد میداند در هرج و مرج اطراف قایقها هر نوع چوبی را از کجا پیدا کند. همچنین با استاد نجار غفور احمد آشنا میشویم که در حال حاضر قادر به کار نیست زیرا چشم راستش به ترکش چوب آلوده شده است. هیچ گونه بیمه درمانی یا درآمدی برای کارگران در اینجا وجود ندارد و هیچ اتحادیه یا تعاونی برای دفاع از منافع یا حمایت از آنها وجود ندارد.